Publicerad 27.11.2020

Årets luciasmycke hyllar ljuset – ”Allt handlar om det positiva ljuset”

Karl-Johan Bäckström har skapat årets luciasmycke. Smycket, som består av silver och stenar i blått, vitt och gult imiterar ljuslågans sken och rörelse och hyllar ljuset under årets mörkaste tid.

Sedan början av hösten har Pargasbon och guldsmeden Karl-Johan Bäckström funderat en hel del på ljus, ljuslågors rörelse och lucia. Det är nämligen Bäckström som designat och tillverkat årets luciasmycke, något han upplever som en ära.

– Det är en stor ära, det finns få sådana här uppdrag i det här landet. Smycket har nog funnits från och till i tankarna ända sedan jag fick uppdraget.

Bäckström berättar att han påbörjade skaparprocessen genom att fundera på lucias betydelse och genom att läsa in sig på lucias historia.
– Jag utgår alltid från kunden då jag skapar ett smycke, som i det här fallet var lucia. Lucia betyder ljus och glädje i mörkret – namnet kommer från latinets lux, som betyder just ljus. Allt handlar om det positiva ljuset.

För Bäckström blev det snabbt klart att det var ljuset och ljuslågan han ville få fram i smycket.
–Jag tände ett ljus och studerade lågan och dess form och färger.

Symboliken var viktig för Bäckström då han formgav årets luciasmycke och förutom ljuslågan finns även palmkvisten, som ofta syns på målningar av helgonet Lucia, med på smycket.

Ett levande smycke

För Bäckström var det centralt att skapa ett levande smycke och för att uppnå detta har smycket fått en mekanism, som gör att själva smycket är rörligt.
– Smycket spelar än mer med ljuset tack vare rörelsen. Mekanismen var även den största utmaningen under processen. Toleranserna är väldigt små i smycket, det ska vara exakt för att det ska fungera. Därför krävdes en hel del planering.

Årets luciasmycke är tillverkat i silver och är blankpolerat, och ljuslågan är skapad med hjälp av blå topas, vit topas och gula citriner. Bäckström berättar att han kombinerade såväl nya som gamla tekniker i skapandet.

– Mitten är tillverkad med hjälp av 3D-teknik. Den är gjord på dator för att exakt få fram stenarnas form. Därefter printade jag ut en vaxmodell, som sedan blev gjuten. Resten av smycket är gjort helt för hand.

Smycket är även rodinerat för att silvret inte ska mörkna. Tack vare detta behöver smycket inte putsas i framtiden, utan kan användas i många år framöver.

Lyckliga svängar

Karl-Johan Bäckström har en gedigen erfarenhet inom branschen, men att det blev en guldsmedsaffär i just Pargas var inte alls ett självklart val. Efter guldsmedsstudierna i Lahtis har Bäckström, som ursprungligen är hemma från Närpes, arbetat både utanför Oslo och i Åbo. För drygt tio år sedan fick han ett telefonsamtal, som skulle få livet att ta en ny vändning.

– De tidigare ägarna av guldsmedsaffären i Pargas ringde och frågade om jag var intresserad av att ta över. Det var jag, och i somras firade vi 10-årsjubileum.

Bäckström har trivts bra med egenföretagarlivet i Pargas, och ser många likheter mellan Pargas och Närpes.

– Livet tar en massa konstiga vägar. Jag har trivts jättebra här, småstadslivet är grejen för mig.

Från smed till smed

Formgivningen och hantverket har under luciasmyckets sju decennier långa historia erbjudits både blivande och etablerade konstnärer. En del har varit anställda hos kända juvelerare som Tillander, Lapponia, Kalevala Koru, Westerback och Auran Kultaseppä, andra har varit enskilda smyckeskapare och företagare. Till en början var det Hufvudstadsbladet och Folkhälsan som valde formgivare, men sedan 90-talet har smyckeskonstnären fått utse vem som får hedersuppdraget följande år.